Tisková zpráva ke stažení v pdf; celý text naleznete níže.
Pandemie a vládní opatření jsou hlavním tématem mezi společnostmi z oblasti maloobchodu už více než rok. Obchody jsou na základně vládních opatření uzavřené nejdelší dobu na světě a Česká republika má tak další světové prvenství. Navíc výše a rychlost vyplácení kompenzací je zcela nedostačující. Zůstanou po létě obchodní jednotky v obchodních centrech prázdné?
Retailová asociace, která sdružuje české i zahraniční společnosti z maloobchodu upozorňuje na to, že na základě ankety, kterou jednotliví členové vyplnili se chystá více než 40 % z nich zavírat vybrané prodejny, jedná se například o společnosti Bushman, ALPINE PRO, EXE JEANS, Gant či Fruitisimo. Téměř u 70 % firem klesly meziroční tržby za leden a únor o více než 50 %. Současná situace může podle Retailové asociace vést ke zlikvidování tisíce malých obchodů a dostat desítky tisíc lidí na úřad práce.
„Čerstvě vyhlášený dotační program COVID 21 je pro většinu maloobchodníků výrazně horší než programy předešlé. Nyní můžeme pouze čerpat částku 500 Kč na jednoho zaměstnance a náklady spojené s režií a nájmy prodejen zůstanou zcela na nás. Pravděpodobně již během léta bude nuceno hodně obchodníků uzavřít své prodejny a ukončit činnost. Tržby na prodejnách jsou již 3 měsíce nulové a v dubnu otevření neočekáváme. Více než 30 % členů asociace dosud nedostalo vyplacenou podporu z programu Antivirus za měsíc leden 2021 a téměř 90 % nemá proplacené kompenzace z programu Covid Nájemné III. za říjen–prosinec 2020,“ komentoval finanční podporu ze strany státu předseda Retailové asociace a majitel společnosti ALPINE PRO Václav Hrbek.
Zástupci asociace proto vyzývají vládu, aby zrychlila vyplácení dotací a upřesnila co nejdříve parametry avizovaných vládních programů na pomoc obchodníkům.
„84 % členů Retailové asociace uvedlo, že pokud by česká vláda poskytla dotace ve výši 50 % po dobu uzavření prodejen jako je tomu na Slovensku a druhou polovinu pronajímatel, je pravděpodobné, že by mohli pokračovat ve své činnosti,“ dodal Hrbek.
Zástupci Retailové asociace zároveň zdůraznili, že některé společnosti zvažují žalobu na stát kvůli diskriminačnímu poskytování vládní podpory. Aktuální programy ji nabízejí pouze firmám, kterým tržby poklesly o více než 50 %. Ačkoli Retailová asociace dlouhodobě vyjednává s Ministerstvem průmyslu a obchodu o kompenzačních programech tak, aby nucené omezení nelikvidovalo maloobchodníky, nedaří se jim navrhované body podpory prosadit.
„To, na co by se nyní měla vláda v otázce retailu (nejen tam, ale to je téma do jiných článků) soustředit, je režim udržitelného otevření. Nové nebezpečí si vyžaduje nové přístupy. Pochopil bych, kdyby uzavření části maloobchodů bylo první reakcí na virus, ale již je za námi rok, a přes veškerou snahu Retailové asociace nabízet množství režimových opatření pro bezpečný provoz maloobchodních prodejen, je jejich uzavření stále první volbou. Vláda má nástroje a finanční prostředky na to, aby zadala a žádala řešení problému jinou cestou; toto je jedna ze služeb, kvůli nimž ze svých daní platíme veřejný sektor. Stejně jako třeba zajištění veřejného osvětlení. Vysoké školy učí množství talentů ochotných poskytnout svoji odbornost. Jejich využití jsme se však dosud nedočkali. Vzhledem k tomu, že nebyly zveřejněny jiné zprávy, mám důvod si myslet, že Hygienické stanice a ministerstvo zdravotnictví se sveřepě drží postupů z minulého století. Bohužel čekáme, zda nepřijde „něco“ ze zahraničí, ale proč nebýt první v něčem pozitivním. Přiznejme si, že uzavření maloobchodů je daleko snazší než vymýšlet nová řešení. Výsledkem ale je množství zlikvidovaných maloobchodů, o nichž se široká veřejnost nedozví, protože se nejedná o velké řetězce. Ale právě to, že i velké řetězce mají problémy svědčí o tom, jak fatálně omezení dopadá i na solitérní maloobchodníky. A nemluvme jen o dopadu existenčním, mluvme i o dopadech na důvěru ve smysl státu a ochotu dodržovat společenskou smlouvu, dopadech na psychické zdraví a ochotu riskovat s rozvojem vlastního podnikání.
Udržitelné otevření má být důležitým aktuálním cílem a úkolem této vlády. Po tak dlouhé době uzavření maloobchodů již nelze opakovat jejich opětovné uzavření. Nevydrží to existenčně, nevydrží to z hlediska ochoty se podřídit nařízením. Každou strunu lze napínat jen do určitého okamžiku. A jen ohleduplnost vůči zdraví ostatních dosud neplní ulice.“ Dovolil si závěrečný komentář Jan Kašpar.
Retailová asociace sdružuje české i zahraniční společnosti z oblasti maloobchodu, které společně zaměstnávají přes deset tisíc lidí. Asociace vznikla v reakci na koronavirovou pandemii s vidinou překonání ekonomické krize způsobenou pandemií koronaviru. Retailová asociace má přes 100 členů mezi které paří ALPINE PRO, A3 sport, Albi, BUTLERS, Crocodille, Electro World, ESPRIT, Fruitisimo, GANT, Grand Optical, Helly Hansen, Inexad (LEWIN, Hamlays), iStyle, Lindex, Neoluxor, Nutrend, OXALIS, Pierre Cardin, Rock Point, Steilmann, S.Oliver, Tchibo, UGO, Vermont a mnoho dalších.
Tisková zpráva ke stažení v pdfisková zpráva ke stažení v pdfisková zpráva ke stažení v pdgisková zpráva ke stažení v pdisková zpráva ke stažení v pisková zpráva ke stažení v isková zpráva ke stažení visková zpráva ke stažení isková zpráva ke staženíisková zpráva ke staženisková zpráva ke stažeisková zpráva ke stažisková zpráva ke staisková zpráva ke stisková zpráva ke sisková zpráva ke isková zpráva keisková zpráva kisková zpráva isková zprávaisková zprávisková zpráisková zprisková zpisková zisková iskováiskoviskoiskisiwww.retail.czTisková zpráva
Comments